Vikt- och hälsofrågor

Vi arbetar med att etablera och stötta bra matvanor, som håller i längden. Matglädje och hållbara vanor påverkar livskvalitén i hög grad, för Dig själv och Dina närstående. Nu och framöver.

I grupp lär man sig mer om hur man kan påverka sitt mående och sin vikt genom

  • att arbeta med sitt sätt att tänka och agera och på så sätt etablera nya vanor
  • maten man äter på ett hållbart sätt
  • att vi pratar om det man ska göra och äta i stället för det man inte ska
  • att lära sig att tillåta förändringar ta tid
  • att små förändringar kan göra stor skillnad
  • medveten närvaro under måltiderna
  • förståelse och respekt inför sitt eget förändringsarbete

Matlagningskunnig kostrådgivare deltar i träffarna, men ingen särskild diet förespråkas. Huvudfokus är matglädje och ätbeteende, inte dieter.  Några få enkla och handfasta regler förklaras, diskuteras och övas under gruppaktiviteternas gång. Att arbeta i grupp ger mervärden i form av igenkänning och stöd.  Målen är att man vid gruppaktiviteternas slut kommit igång med nya vanor och bestämt sig för hur man konkret ska gå vidare för att uppnå och behålla en hälsosam vikt.

Mer info finns under Nyheter

Mat

Så tycker våra kunder

När jag kom i kontakt med Ystads Psykologmottagning behövde jag akut hjälp med att hantera all stress i samband med den hotellverksamhet min man och jag driver. Annika mötte mig med humor, hjärta och hjärna och hon är välbalanserad och förtroendeingivande i sin framtoning...

Jeanette Nilsson

Jag har alltid tyckt om att träna och hålla mig i form. Efter en traumatisk förlossning ökade oron vid värme och fysiskt ansträngning. Efter att tillsammans med psykolog ha bearbetat detta och sedan träffat henne på mitt gym för att faktiskt öva på det som är obehagligt, kan jag nu äntligen träna fullt ut igen.

Jessica Almlund

Som försäljningschef med personalansvar blev jag för en tid sedan efter flera omorganisationer rejält utmattad. Jag fick hjälp att sortera och prioritera och mådde med tiden allt bättre. Vi fokuserade även på matvanor som ett prioriterat vardagsområde och som bonus blev jag av med en del vikt.

Carina